Belgische musea volharden in de #stilte

1 feb

“Waar zaten de Belgische musea?” vroeg ik me een jaar geleden op deze plaats af. Wereldwijd was toen net de eerste Follow A Museum Day gehouden op Twitter. Twitteraars konden elkaar musea aanbevelen die al op Twitter zaten. Turkije had meegedaan, Dubai had meegedaan, zowat heel Europa en natuurlijk de VS hadden erop los getwitterd, maar België had alleen uitgeblonken in afwezigheid.

Ik telde toen vijf Belgische musea op Twitter: SMAK, MSK, Bozar, Z33 en MOWA (en MOWA bestaat dan nog maar enkel online) – in Nederland waren al 49 musea aan het twitteren. Vandaag, twaalf maanden later, bij de tweede editie van Follow A Museum Day, is de situatie nauwelijks veranderd. Op mijn lijstje van Belgische musea op Twitter staan nog steeds maar 9 namen; voor zover ik kon nagaan, zijn alleen Musea Brugge, KSMKA (Antwerpen), Muzee (Oostende) en het Kasteel van Gaasbeek erbij gekomen (heeft iemand nog andere gezien?).

Nochtans is de nieuwsgierigheid groot in de sector. Vorig jaar stelde ik aan Syntra voor een opleiding sociale media te organiseren voor de museum-, erfgoed- en toerismesector. Syntra ging daarop in. De eerste sessie, in november 2010 in Brussel, zat meteen vol (er was plaats voor twaalf). Dus kwam er tweede sessie, die ik volgende week geef. Maar ook die liep meteen vol, waardoor Syntra mij gevraagd heeft volgende maand nog een derde te geven. Ondertussen kwam er ook een vraag van de cultuurdienst van de stad Mechelen om de opleiding ook voor zijn medewerkers te geven; die driedelige opleiding begint vrijdag.

Veel belangstelling dus. Ik kan de cursisten in elk geval telkens het heuglijke nieuws brengen dat ze weinig moeite zullen moeten doen om zich op Twitter van hun Belgische collega’s te onderscheiden.

4 Reacties to “Belgische musea volharden in de #stilte”

  1. Roger Busschots / Museummedia 02/02/2011 bij 18:15 #

    Goed artikel.
    Inderdaad, onbegrijpelijk dat Belgische musea zo achterblijven op social media gebied. Ik ben Roger Busschots van Infofilm in Leiden, gespecialiseerd in nieuwe media voor musea samen met tweelingbroer Robert Busschots. Wij zijn Antwerpenaren, maar wonen en werken in Leiden en maken sinds 1967 films en nu nieuwe media voor musea. Ik ben beginnen twitteren onder de naam museummedia en museummedia_NL in de zomer van 2009. Beide accounts zijn heel populair geworden in de museumwereld en ik heb ‘aan den lijve’ ondervonden dat het twittervirus zich als een vuur verspreidde bij de musea hier in Nederland.

    Ik ben uitermate nieuwsgierig naar de oorzaken waarom België achter blijft. Indien iemand daar een meer over zou kunnen vertellen hoor ik het graag. Wellicht kan een student museologie hier eens naar kijken.

    Hou mij op de hoogte.
    Roger Busschots
    info@museummedia.nl

  2. ellen (@eeveka) 13/08/2011 bij 13:05 #

    ook het Jubelparkmuseum heeft zich net gelanceerd op twitter @CinquantenaireM

Trackbacks/Pingbacks

  1. Tweets that mention Belgische musea volharden in de #stilte « Marketing en Cultuur -- Topsy.com - 01/02/2011

    […] This post was mentioned on Twitter by Rudy Pieters, Kasteel van Gaasbeek, Marketing en Cultuur, Marketing en Cultuur, Marketing en Cultuur and others. Marketing en Cultuur said: Belgische musea volharden in de #stilte: http://wp.me/prsS2-4A […]

  2. Belgische musea twitteren nog altijd niet mee « MARKETING EN CULTUUR - 24/02/2012

    […] jaar op 1 februari heb ik opnieuw geteld. Er was nauwelijks iets veranderd. Negen musea slechts; alleen Musea Brugge, KSMKA, Muzee en het […]

Plaats een reactie